Kepada seluruh muslimin dan muslimat yang tidak jemu-jemu menyumbang wang ringgit, tenaga dan fikiran dalam membantu usaha dakwah di pendalaman Sabah, saya bagi pihak Dusun Islam Sabah merakamkan ucapan terima kasih kepada anda semua, khususnya Perdana Menteri Malaysia YAB Datuk Seri Abdullah Hj. Ahmad Badawi, YB. Datuk Taufik Hj. Abu Bakar Titingan, YB. Hj. Arifin Arif, YB. Datuk Sairin Karno, YB. Datuk Masidi Manjun, YB. Datuk Bung Moktar Radin, Jailani Hamdan, serta Kerajaan Persekutuan juga Negeri . Tidak lupa juga kepada para pendakwah yang kami bawa ke Sabah ; Ustaz Abdul Halim Hj. Abbas, Habib Rezieq Sihab beserta rombongan, ustaz Razak Bakar, Habib Ali, Ustaz Yusuf Din, Dr. Ismail, saudara Bilal dan saudara Nazrey Johani. Juga kepada penggiat dakwah di Sabah yang sentiasa bersama kami;Ustaz Hanzalah al-Hafiz, Ustaz Ridhwan Baharun, saudara Asree Moro, Pn. Rosnani Untol, saudara Imran Hj. Ibrahim, Saudara Azman( Tawau) dan saudara Azman ( Lahad Datu), saudara Hasrul Abdullah, saudara Muslim Abdullah, Hj. Safrin Karim, saudara Wahid Karim dan ramai lagi orang perseorangan yang tidak dapat disebut nama-nama mereka dalam perutusan Hari Raya Aidil Adha 2008 ini. Terima kasih atas sumbangan buku-buku Panduan Solat, buku Iqra, al-Quran, kain telekung, kain sarung, sejadah, CD Fardu Ain, pakej penghantaran menunaikan ibadah umrah, baju-baju terpakai dan sebagainya. Kesemuanya telahpun kami sampaikan kepada mereka yang berhak menerimanya di pelusuk-pelusuk kampung di pendalaman Sabah. Akhir sekali, kami percaya bahawa Islam tercinta ini hanya akan tertegak bila empat golongan ini bersatu; 1. Pemimpin yang adil 2. Ilmu para ulamak 3. Pemurahnya orang kaya 4. Doa orang fakir ( Ya ... Allah dengan limpahan rahmat-Mu kami pohon agar mereka yang terlibat dalam usaha dakwah di bumi-Mu ini khususnya di Negeri Sabah, dikurniakan rahmat keampunan-Mu . Amin ya Allah. )

Pengikut

"وَأَلَّوِ ٱسْتَقَمُوا۟ عَلَى ٱلطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَهُم مَّآءً غَدَقًۭا
Dan bahwasanya jikalau mereka tetap berjalan lurus di atas jalan itu (agama Islam), benar-benar Kami akan memberi minum kepada mereka air yang segar (rezki yang banyak)." (QS. AL JIN:16)

Selasa, 2 Disember 2008

Aramai tiii ...


Selamat pengantin baru Eronita Matubin & suami

Kiri; Cikgu Androd Sadian ( blogger ) Kanan; Cikgu Jidin Janaun


Muzik tradisional terdiri daripada tawag dua buah, botukul tiga buah dan kulintangan sembilan buah sering dimainkan ketika majlis pernikahan atau pesta menuai oleh Suku kaum Dusun Kimaragang apabila dipukul mengeluarkan bunyi yang rancak dan mengasyikkan. Kumpulan Sri Tumunda ( gambar ) sering diundang ke majlis keraian jabatan-jabatan kerajaan di peringkat daerah dan negeri







<< < < Rinapa / Rinabus - Bahasa Dusun Kimaragang bermaksud lauk yang direbus / sup. Resepinya cukup mudah: air, garam, perasa

Masyarakat Kampung Salimandut Tandek, Kota Marudu, Sabah. Suku Dusun Kimaragang
3 hari lalu saya berkesempatan bertemu dengan pemblog Kota Marudu yang menggelarkan dirinya SANGURU @ HHM. Sentuhan-sentuhan pena dan minda beliau tidak kurang hebatnya, ditambah lagi dengan ilustrasi kartun yang menjadikan kita berfikir kartun-kartun. Meskipun hanya kartun bisu tapi punya pengertian yang mendalam dan tersirat, cukup untuk dijadikan pengajaran. Saudara-saudara yang ingin membaca dan mengetahui lanjut aliran fikiran anak muda ini, silalah layari blog beliau http://yomogun.blogspot.com .

Masyarakat Sabah khususnya Orang Dusun sering disinonimkan dengan ‘aramai tii’. Dua frasa ini sebenarnya menjurus kepada situasi bersuka ria@ berpesta pora yang melibatkan lebih dari seorang. Selain itu, ia juga disifatkan sebagai kumpulan yang sedang berpesta minum-minum sehingga mencapai tahap mabuk dan ketagih. Minuman memabukkan dalam masyarakat Dusun ini terlalu bervariasi sehingga menimbulkan banyak nama antaranya Tapai, Riningkat, Kinomol, Sagantang, Lihing, Bahar dan banyak lagi. Kesemua nama yang disebutkan ini sinonim dengan arak dalam bahasa Melayu. Hanyasanya sumber atau bahan campuran minuman menjadikan namanya berbeza-beza. Begitulah pincangnya gelaran yang diberi kepada kaum Dusun. Pendek kata, asal dengar aramai tii saja, itu tentu Dusun, walhal masih banyak lagi kaum lain di Sabah malah dunia ini yang tidak kurang hebatnya menagih arak hatta ada negara di dunia ini menjadikan arak sebagai sumber kekayaan sekali gus simbol kemewahan negara.

Dalam pertemuan saya dengan Sanguru , pelbagai isu kami sentuh berkaitan N. 5 Tandek dan masa depan. Meski kami bukan Yang Berhormat ( YB ) tapi, tidak salah bah kan berfikir ala-ala YB…Hehehe… Beliau seorang pendidik. Saya pula seorang petani yang berkecimpung dengan NGO. Berlumpur dan berjemur matahari biasa bagi saya. Sebagai NGO saya tidak pernah membenteng diri dari berhubung dengan mana-mana individu dan jabatan kerajaan khususnya di Sabah. Sejak 18 tahun lalu, saya sudah menyertai badan NGO sehingga hari ini . Dalam waktu sepanjang itu, saya biasa ditanya tentang tahap pendidikan saya. Masyarakat menganggap tahap pendidikan yang ditamatkan di universiti dan mendapat pelbagai gelaran itu sebagai kayu pengukur kecerdasan, kepintaran dan kebijaksanaan individu. Tapi, saya tidak ada semua itu kerana universiti saya ialah universiti kehidupan. Sebab itu, bila mereka bertanya, saya akan jawab “ saya keluaran UK, dan mendapat Phd dalam bidang alam dan manusia”. Biasanya orang akan berfikir seketika sebelum saya menjelaskan maksud sebenar.

Dari mana datangnya idea UK itu? Saya tidak menipu bukan? Sebab jelas, selain membaca buku, saya juga sering membaca watak manusia. Saya baca alam sekeliling. Pergolakan persekitaran saya sama ada benda hidup atau mati semuanya menjadikan akal ini menimba pelbagai ilmu. Maha Suci Allah yang menciptakan manusia sebaik-baik kejadian.

Bersantai di anjung aramai tiii memang ramai. Pernikahan anak buah saya 3 hari lalu memasyarakatkan lagi penduduk kampung Salimandut. Selamat pengantin baru Eronita Matubin & suami. Untuk mereka, ingatlah, rumahtangga ini jangan manisnya sahaja ditelan sementara pahitnya dibuang tapi kedua-duanya mesti ditelan bersama. Kepada semua yang bertungkus lumus membantu menjayakan perkahwinan mereka, diucapkan jutaan terima kasih . Tukang masak , pelayan, pencuci piring dan macam-macam kerja yang tidak pernah diberi gaji. Memadai dengan kasih sayang, perpaduan hati dan ucapan terima kasih, itulah prinsip orang kita.

Catatan : Masyarakat Dusun Kimaragang masih mengekalkan budaya tolong menolong dan bantu membantu . Apa sahaja jenis keramaian mereka akan datang mengisi jawatan-jawatan kosong dalam majlis tidak kira lelaki dan perempuan. Percaya atau tidak, datanglah sendiri mendekati masyarakat ini. Dan satu hal yang pasti…memang aramai … Bagaimana pula di tempat anda … ?




4 ulasan:

  1. w. salam juga mat ... Apa cerita d kl ? tq berkunjung di ( SMS )

    BalasPadam
  2. Asalamualaikum, nunu do tabar? Yoku baru je balik dari KL. Nokoongoi oku id simposium Sisters in Islam. Selamat Pengantin Baru untuk anak2 kita. Muda2han kekal bahagia sepanjangnya dan mendapat zuriat yang soleh dan soleha. Amin.

    BalasPadam
  3. w.salam, awasi tabar booo ... oooo patut aso berita siti blog minongoi ko bala id KL

    BalasPadam

'SUDAHKAH ANDA SOLAT '

Kepentingan Menjaga Solat Hadith :


Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya amal yang mula-mula sekali dihisab pada hari kiamat ialah sembahyang (solat) seseorang, jika sembahyangnya diterima maka sesungguhnya beruntunglah dan berjayalah ia, dan jika sembahyangnya tidak diterima maka kecewa dan rugilah ia. Sekiranya terkurang dari sembahyang fardhunya sesuatu, Allah berfirman:” Periksalah, adakah hamba-Ku itu mempunyai sembahyang-sembahyang sunat untuk dicukupkan dengannya apa yang terkurang dari sembahyang fardunya?” Demikianlah keadaan amal-amalnya yang lain. ”

Riwayat at-Tirmidzi