Kepada seluruh muslimin dan muslimat yang tidak jemu-jemu menyumbang wang ringgit, tenaga dan fikiran dalam membantu usaha dakwah di pendalaman Sabah, saya bagi pihak Dusun Islam Sabah merakamkan ucapan terima kasih kepada anda semua, khususnya Perdana Menteri Malaysia YAB Datuk Seri Abdullah Hj. Ahmad Badawi, YB. Datuk Taufik Hj. Abu Bakar Titingan, YB. Hj. Arifin Arif, YB. Datuk Sairin Karno, YB. Datuk Masidi Manjun, YB. Datuk Bung Moktar Radin, Jailani Hamdan, serta Kerajaan Persekutuan juga Negeri . Tidak lupa juga kepada para pendakwah yang kami bawa ke Sabah ; Ustaz Abdul Halim Hj. Abbas, Habib Rezieq Sihab beserta rombongan, ustaz Razak Bakar, Habib Ali, Ustaz Yusuf Din, Dr. Ismail, saudara Bilal dan saudara Nazrey Johani. Juga kepada penggiat dakwah di Sabah yang sentiasa bersama kami;Ustaz Hanzalah al-Hafiz, Ustaz Ridhwan Baharun, saudara Asree Moro, Pn. Rosnani Untol, saudara Imran Hj. Ibrahim, Saudara Azman( Tawau) dan saudara Azman ( Lahad Datu), saudara Hasrul Abdullah, saudara Muslim Abdullah, Hj. Safrin Karim, saudara Wahid Karim dan ramai lagi orang perseorangan yang tidak dapat disebut nama-nama mereka dalam perutusan Hari Raya Aidil Adha 2008 ini. Terima kasih atas sumbangan buku-buku Panduan Solat, buku Iqra, al-Quran, kain telekung, kain sarung, sejadah, CD Fardu Ain, pakej penghantaran menunaikan ibadah umrah, baju-baju terpakai dan sebagainya. Kesemuanya telahpun kami sampaikan kepada mereka yang berhak menerimanya di pelusuk-pelusuk kampung di pendalaman Sabah. Akhir sekali, kami percaya bahawa Islam tercinta ini hanya akan tertegak bila empat golongan ini bersatu; 1. Pemimpin yang adil 2. Ilmu para ulamak 3. Pemurahnya orang kaya 4. Doa orang fakir ( Ya ... Allah dengan limpahan rahmat-Mu kami pohon agar mereka yang terlibat dalam usaha dakwah di bumi-Mu ini khususnya di Negeri Sabah, dikurniakan rahmat keampunan-Mu . Amin ya Allah. )

Pengikut

"وَأَلَّوِ ٱسْتَقَمُوا۟ عَلَى ٱلطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَهُم مَّآءً غَدَقًۭا
Dan bahwasanya jikalau mereka tetap berjalan lurus di atas jalan itu (agama Islam), benar-benar Kami akan memberi minum kepada mereka air yang segar (rezki yang banyak)." (QS. AL JIN:16)

Sabtu, 29 November 2008

Cop Keramat vs Yang Maha Adil

( NGO )


( Antara pemimpin Sabah )


( Payau indada harga )

Dalam masyarakat Bajau Ubian yang tinggal di pesisir pantai negeri Sabah terutama di Teluk Pulau Bumbum Semporna Sabah, adat menjadi sumber hukum dan pegangan yang masih kuat diamalkan masyarakat setempat. Perkara ini telah disaksikan sendiri oleh pendakwah bebas, Puan Rosnani Untol ketika program dakwah di pulau tersebut baru-baru ini. Menurut beliau, antara contoh amalan dan pegangan yang masih mereka amalkan adalah adat ketika berlaku kematian iaitu:

1. Jika berlaku kematian, kubur si Mati akan dijaga siang malam selama 20 hari atau 40 hari dalam tempoh 100 hari dari tarikh si Mati meninggal dunia.



2. Menyediakan tempat khas kononnya tempat untuk roh si mati bersemadi . Katil dan tilam disediakan dan dipasangkan kelambu serta dihias seperti kamar pengantin.


3. Imam akan ke kubur si Mati sebelum Maghrib untuk menjalankan acara membawa roh pulang ke rumah. Ketika waktu ishraq, roh akan dihantar semula oleh imam ke kubur.


4. Acara tari-menari serta bermain daun terup@ pakau untuk menghilangkan rasa mengantuk sepanjang berjaga merupakan amalan biasa dalam masyarakat ini.


Persoalannya, kenapa ini berlaku ? Jawabnya, kerana mereka ini jahil tentang Islam serta para pendakwah tidak serius mendampingi masyarakat. Penduduk di sebahagian tempat di pedalaman Sabah yang pernah kami kunjungi dalam misi program dakwah menyatakan bahawa kunjungan pihak Jabatan Agama ke tempat mereka amat jarang dan jika adapun ianya bermusim. Teruknya senario dakwah di kawasan pedalaman ini dapat digambarkan apabila ditanya kepada penduduk di salah sebuah kampung yang kami kunjungi, bilakah kali terakhir tempat itu didatangi jabatan agama, dijawab “ 11 tahun yang lalu” . Suasana Ini telah dan sedang berlaku di kampung-kampung pedalaman, Sabah. Mungkin saudara-saudara pembaca agak terkejut dengan berita seperti ini tapi inilah hakikatnya keadaan yang berlaku di Sabah dengan gelaran harmoninya Negeri di Bawah Bayu.


Kepada pihak kerajaan dan menteri yang berkaitan, sepatutnya ketika membuat lawatan ke Sabah, anda wajar memanggil orang yang benar-benar terlibat langsung dengan kerja dakwah khasnya badan NGO . Janganlah ditelan bulat-bulat sahaja laporan pegawai-pegawai yang dibayar gaji kerana memikul tanggungjawab. Kasihanilah masyarakat Islam yang masih tercari-cari apa itu Islam? Salah merekakah jika syiar itu tidak sampai pada mereka? Mudah sangatkah kita bebankan mereka tentang tanggungjawab menuntut ilmu sedang mereka di waktu yang sama bergelanggang di perkebunan dan lautan mencari rezeki dan tidak tahupun tentang kewajipan menuntut ilmu. Di mana silapnya? Orang alimkah atau orang jahil yang silap?

Bagi kami yang selama ini hanya membaca akhbar dan mendengar kenyataan di TV tentang bantuan ini dan itu untuk masyarakat mualaf, nampaknya masih musykil tentang hal-hal bantuan seperti itu kerana, orang-orang yang duduk di akar dan umbi rata-rata tidak mendapat bantuan yang diwar-warkan itu, sedangkan itu keperluan dan hak mereka. kemanakah perginya?

Lihat saja contoh termudah. Di daerah Kota Marudu, ada pegawai agama yang lebih mahir mengenal mata payau ( rusa ) daripada mengenal kebutuhan orang-orang mualaf dan masyarakat Islam. Hampir lupa kerjanya sebagai pegawai agama. Mungkin kerana terlalu bergelap di dalam hutan maka dia dan rakan-rakannya tidak nampak lantai dan atap orang-orang yang patut mereka bantu. Hanya fikir bagaimana cara membesarkan periuk sendiri, periuk orang lain tidak ada pun tidak apa. Apa tidaknya, harga payau mencecah rm20 sekilo. Hampir kena tangkap perhilitan pun tidak jara-jara lagi.


Biasanya, laporan itu atas kertas saja. Biar tiada dibuat yang penting dokumentasi. Itulah barangkali nilai gaji hujung bulan pegawai-pegawai ni…Dokumentasi atas kertas. Kesimpulannya, kalau mahu tahu hal sebenar, apa yang berlaku di akar umbi, panggillah rakan-rakan NGO dan individu-individu yang terlibat langsung dengan dakwah untuk berdialog dan berbincang kemudian sama-sama merancang dan bertindak . Sebabnya mudah saja…Kerja Agama Islam ini bukan kerja orang kerajaan sahaja tapi kerja setiap individu muslim lelaki dan perempuan. Kepada mereka yang bergelar pegawai dakwah di daerah-daerah seluruh Sabah, anda semua, buat kerjalah sungguh-sungguh dan jangan nafikan sumbangan orang lain sehingga menyalahgunakan cop keramat mengharamkan yang halal. Kalau tidak percaya dan masih ragu, kami boleh bawa Pak Menteri dan YB ke tempat yang dimaksudkan kerana kami tahu dan kenal benar kampung mereka serta bahasa badan dan mulut mereka. Alasan kampung jauh sangat, jalan berbatu, berlumpur dan macam-macam sudah tidak relevan lagi tuan…. Kalau tidak, kenapa si Kancil dan Mavy boleh sampai ke sana ( biar patah mematah bidainya ) tapi, kereta 4 x 4 Ford Ranger masih sentiasa kilat dan harum angin aircondnya …Ada pepatah yang boleh dipakai, “ hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih ” ertinya, kalau mahu, jalan kaki pun boleh, kalau tidak mahu, Ninja King pun tidak boleh… Jadi…Lu fikirlah sendiri. Insyallah, bermula awal tahun 2009 saya akan terus-menerus buat laporan jadi CNN. Biarlah orang kata menyibuk… Permasalahan umat Islam di Sabah khususnya para mualaf perlu dibongkar dengan fakta yang betul dan tepat. Ia tidak mungkin dapat di tolak di hadapan hakim Yang Maha Adil tika tiba waktu Kebangkitan.

3 ulasan:

  1. artikel/pandangan yang bagus. Harap sdr/kumpulan terus memperjuangkan perkara yang baik. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih...

    BalasPadam
  2. TQ atas ilmu yg di beri, balik di km nanti sy belanja ...

    BalasPadam

'SUDAHKAH ANDA SOLAT '

Kepentingan Menjaga Solat Hadith :


Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya amal yang mula-mula sekali dihisab pada hari kiamat ialah sembahyang (solat) seseorang, jika sembahyangnya diterima maka sesungguhnya beruntunglah dan berjayalah ia, dan jika sembahyangnya tidak diterima maka kecewa dan rugilah ia. Sekiranya terkurang dari sembahyang fardhunya sesuatu, Allah berfirman:” Periksalah, adakah hamba-Ku itu mempunyai sembahyang-sembahyang sunat untuk dicukupkan dengannya apa yang terkurang dari sembahyang fardunya?” Demikianlah keadaan amal-amalnya yang lain. ”

Riwayat at-Tirmidzi