Kepada seluruh muslimin dan muslimat yang tidak jemu-jemu menyumbang wang ringgit, tenaga dan fikiran dalam membantu usaha dakwah di pendalaman Sabah, saya bagi pihak Dusun Islam Sabah merakamkan ucapan terima kasih kepada anda semua, khususnya Perdana Menteri Malaysia YAB Datuk Seri Abdullah Hj. Ahmad Badawi, YB. Datuk Taufik Hj. Abu Bakar Titingan, YB. Hj. Arifin Arif, YB. Datuk Sairin Karno, YB. Datuk Masidi Manjun, YB. Datuk Bung Moktar Radin, Jailani Hamdan, serta Kerajaan Persekutuan juga Negeri . Tidak lupa juga kepada para pendakwah yang kami bawa ke Sabah ; Ustaz Abdul Halim Hj. Abbas, Habib Rezieq Sihab beserta rombongan, ustaz Razak Bakar, Habib Ali, Ustaz Yusuf Din, Dr. Ismail, saudara Bilal dan saudara Nazrey Johani. Juga kepada penggiat dakwah di Sabah yang sentiasa bersama kami;Ustaz Hanzalah al-Hafiz, Ustaz Ridhwan Baharun, saudara Asree Moro, Pn. Rosnani Untol, saudara Imran Hj. Ibrahim, Saudara Azman( Tawau) dan saudara Azman ( Lahad Datu), saudara Hasrul Abdullah, saudara Muslim Abdullah, Hj. Safrin Karim, saudara Wahid Karim dan ramai lagi orang perseorangan yang tidak dapat disebut nama-nama mereka dalam perutusan Hari Raya Aidil Adha 2008 ini. Terima kasih atas sumbangan buku-buku Panduan Solat, buku Iqra, al-Quran, kain telekung, kain sarung, sejadah, CD Fardu Ain, pakej penghantaran menunaikan ibadah umrah, baju-baju terpakai dan sebagainya. Kesemuanya telahpun kami sampaikan kepada mereka yang berhak menerimanya di pelusuk-pelusuk kampung di pendalaman Sabah. Akhir sekali, kami percaya bahawa Islam tercinta ini hanya akan tertegak bila empat golongan ini bersatu; 1. Pemimpin yang adil 2. Ilmu para ulamak 3. Pemurahnya orang kaya 4. Doa orang fakir ( Ya ... Allah dengan limpahan rahmat-Mu kami pohon agar mereka yang terlibat dalam usaha dakwah di bumi-Mu ini khususnya di Negeri Sabah, dikurniakan rahmat keampunan-Mu . Amin ya Allah. )

Pengikut

"وَأَلَّوِ ٱسْتَقَمُوا۟ عَلَى ٱلطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَهُم مَّآءً غَدَقًۭا
Dan bahwasanya jikalau mereka tetap berjalan lurus di atas jalan itu (agama Islam), benar-benar Kami akan memberi minum kepada mereka air yang segar (rezki yang banyak)." (QS. AL JIN:16)

Ahad, 15 Mac 2009

SMS Musafir Lagi...


SMS menyampaikan perkembangan masyarakat Dusun Islam
kepada dermawan, Tuan Hj. Harun dan rakan niaganya di masjid Kota Belud.
Dermawan seperti mereka merupakan tulang belakang Islam seperti Siti khadijah yang menginfakkan hartanya ke jalan Allah ketika zaman Rasulullah S. A. W.


12 Mac 2009, di masjid Kota Belud


Suasana seperti ini biasa dilihat di kampung-kampung Dusun di negeri Sabah. Mata terasa segar melihat kerbau yang bilangannya kian berkurang kini.


Gerai di tepi-tepi jalan antara tempat persinggahan SMS ketika lapar dan dahaga. Selain menjimatkan kos, SMS sedikit sebanyak menyokong pengusaha-pengusaha gerai yang bertungkus-lumus mencari rezeki demi meneruskan perjuangan hidup.
SMS dalam perjalanan ke Putatan pada 14 Mac 2009.


Tidak kira masa dan tempat, SMS sering mendapat panggilan telefon dari pelbagai lapisan masyarakat. Antaranya ada yang meminta khidmat kaunseling rumahtangga, pengurusan kematian, kenduri-kendara dan macam-macam lagi.


12 Mac 2009, SMS di Kota Belud bersama sdr. Awg. Hasrul. Beliau antara sahabat yang banyak membantu SMS dan para pendakwah ketika mengadakan program di Kota Belud.


SMS di Ranau pada pagi 11 Mac 2009. Bersama Hj. Safrin Abd. Karim, SMS bertukar-tukar pandangan dan berkongsi idea berkaitan dakwah di Ranau.


Nota, pen dan kamera. Tiga teman akrab SMS dalam setiap perjalanan ke daerah-daerah Dusun. Alat paling berguna untuk merakamkan peristiwa-peristiwa penting sepanjang musafir SMS.



USIA lipat ganda dakwah kembang syiar Islam di kalangan saudara baru -

Utusan Malaysia

KOTA KINABALU 10 Mac - Pertubuhan Islam Seluruh Sabah (USIA) akan melipat gandakan gerakan dakwahnya di negeri ini dalam usaha mengembangkan syiar Islam di kalangan saudara-saudara baru.

Yang Dipertuanya, Tun Sakaran Dandai berkata, gerakan dakwah yang dijalankan oleh pertubuhan itu pada tahun 1969 hingga 1976 telah melahirkan kira-kira 50,000 saudara baru di Sabah.

''Jumlah tersebut semakin bertambah hingga ke hari ini. Kita beruntung kerana dibantu oleh institusi Islam dan badan-badan dakwah yang lain di negeri ini," katanya pada majlis makan malam meraikan peserta seminar Serantau Perkembangan Islam Borneo di sini semalam.

Hadir sama pada majlis itu ialah Pengarah Kampus Universiti Teknologi Mara (UiTM) kampus Sabah, Prof. Madya Dr. Worran Kabul; Pengarah Seminar Serantau Perkembangan Islam, Yunus Abd. Samed dan Setiausaha Agung USIA, Datuk Abdullah Hussin.

Seminar sehari itu disertai lebih 100 peserta tempatan dan luar negara iaitu Indonesia dan Brunei Darussalam.

Sakaran berkata, pertubuhan tersebut akan terus memainkan peranannya sebagai badan dakwah yang terunggul di negeri ini ke arah memperkasakan gerakan dakwah seiring dengan cabaran dan keperluan semasa.

''Dakwah seharusnya dilaksanakan dengan ikhlas dan sistematik supaya ia kekal lestari dan relevan setiap masa," katanya.

Beliau menambah, ledakan kemajuan teknologi maklumat juga harus digunakan oleh golongan pendakwah Islam ke seluruh dunia sebagai pendekatan terbaik dalam gerakan dakwah yang mereka jalankan.

''Para pendakwah tidak seharusnya terikat dengan satu pendekatan sahaja. Mereka harus mempelbagaikan kaedah dan pendekatan yang sesuai dan ia perlu dilakukan dalam perancangan organisasi yang erat dan mantap," ujarnya.

Mengenai seminar tersebut, Sakaran berkata, ia merupakan medan terbaik untuk melebarkan pengetahuan, pemahaman dan pengalaman pendakwah Islam untuk dikongsi bersama oleh seluruh umat Islam di rantau ini.

''Hasil perbincangan melalui seminar ini diharap dapat dikongsi bersama demi kebaikan dan kemajuan masyarakat Islam secara keseluruhannya," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

'SUDAHKAH ANDA SOLAT '

Kepentingan Menjaga Solat Hadith :


Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya amal yang mula-mula sekali dihisab pada hari kiamat ialah sembahyang (solat) seseorang, jika sembahyangnya diterima maka sesungguhnya beruntunglah dan berjayalah ia, dan jika sembahyangnya tidak diterima maka kecewa dan rugilah ia. Sekiranya terkurang dari sembahyang fardhunya sesuatu, Allah berfirman:” Periksalah, adakah hamba-Ku itu mempunyai sembahyang-sembahyang sunat untuk dicukupkan dengannya apa yang terkurang dari sembahyang fardunya?” Demikianlah keadaan amal-amalnya yang lain. ”

Riwayat at-Tirmidzi