Kepada seluruh muslimin dan muslimat yang tidak jemu-jemu menyumbang wang ringgit, tenaga dan fikiran dalam membantu usaha dakwah di pendalaman Sabah, saya bagi pihak Dusun Islam Sabah merakamkan ucapan terima kasih kepada anda semua, khususnya Perdana Menteri Malaysia YAB Datuk Seri Abdullah Hj. Ahmad Badawi, YB. Datuk Taufik Hj. Abu Bakar Titingan, YB. Hj. Arifin Arif, YB. Datuk Sairin Karno, YB. Datuk Masidi Manjun, YB. Datuk Bung Moktar Radin, Jailani Hamdan, serta Kerajaan Persekutuan juga Negeri . Tidak lupa juga kepada para pendakwah yang kami bawa ke Sabah ; Ustaz Abdul Halim Hj. Abbas, Habib Rezieq Sihab beserta rombongan, ustaz Razak Bakar, Habib Ali, Ustaz Yusuf Din, Dr. Ismail, saudara Bilal dan saudara Nazrey Johani. Juga kepada penggiat dakwah di Sabah yang sentiasa bersama kami;Ustaz Hanzalah al-Hafiz, Ustaz Ridhwan Baharun, saudara Asree Moro, Pn. Rosnani Untol, saudara Imran Hj. Ibrahim, Saudara Azman( Tawau) dan saudara Azman ( Lahad Datu), saudara Hasrul Abdullah, saudara Muslim Abdullah, Hj. Safrin Karim, saudara Wahid Karim dan ramai lagi orang perseorangan yang tidak dapat disebut nama-nama mereka dalam perutusan Hari Raya Aidil Adha 2008 ini. Terima kasih atas sumbangan buku-buku Panduan Solat, buku Iqra, al-Quran, kain telekung, kain sarung, sejadah, CD Fardu Ain, pakej penghantaran menunaikan ibadah umrah, baju-baju terpakai dan sebagainya. Kesemuanya telahpun kami sampaikan kepada mereka yang berhak menerimanya di pelusuk-pelusuk kampung di pendalaman Sabah. Akhir sekali, kami percaya bahawa Islam tercinta ini hanya akan tertegak bila empat golongan ini bersatu; 1. Pemimpin yang adil 2. Ilmu para ulamak 3. Pemurahnya orang kaya 4. Doa orang fakir ( Ya ... Allah dengan limpahan rahmat-Mu kami pohon agar mereka yang terlibat dalam usaha dakwah di bumi-Mu ini khususnya di Negeri Sabah, dikurniakan rahmat keampunan-Mu . Amin ya Allah. )

Pengikut

"وَأَلَّوِ ٱسْتَقَمُوا۟ عَلَى ٱلطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَهُم مَّآءً غَدَقًۭا
Dan bahwasanya jikalau mereka tetap berjalan lurus di atas jalan itu (agama Islam), benar-benar Kami akan memberi minum kepada mereka air yang segar (rezki yang banyak)." (QS. AL JIN:16)

Jumaat, 27 Mac 2009

Disembelih ... ?










Petikan Buletin TV3


Pendedahan di TV3 mengenai satu serbuan di Kg. Ara Damansara menunjukkan semua ayam yang ditemui tidak disembelih malah diproses tidak mengikut hukum syarak. Ayam terbabit dikhuatiri dilemaskan terlebih dahulu sebelum disembelih bagi mempercepatkan proses penghantaran. Ia turut dicampur dengan ayam yang diproses untuk golongan bukan Islam.

Apa yang mengejutkan terdapatnya tin-tin arak ditemui di tempat memproses ayam. Rumah penyembelihan ini turut menggaji pekerja asing.

Timbalan mufti negeri Selangor, Datuk Abdul Majid Omar mengesahkan semua ayam yang diproses ini tidak halal dimakan.

"Kerana dia menyembelih tu terlalu ke pangkal leher jadi lidah dia tersekat. Jadi ayam ini dikira bangkai.. tak boleh dimakan. Yang kedua kita dapati bercampur, ada ayam yang dicucuk di sini juga. Ini boleh meragukan," katanya.

Difahamkan lelaki yang menyeggara pusat penyembelihan ini pernah mendapat tunjuk ajar dari Jabatan Agama Islam Selangor mengenai cara penyembelihan yang betul tetapi ianya tidak diambil kisah.



Ulasan SMS

Menyedari wujudnya perkara sebegini, pihak Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Sabah wajar memantau pusat-pusat penyembelihan yang ada di negeri Sabah. Adalah tidak mustahil perkara seperti yang berlaku di Selangor berlaku di negeri ini disebabkan kecuaian pihak-pihak tidak bertanggungjawab yang diberi lesen penyembelihan halal di samping sikap tamak yang mahu mengaut keuntungan berlipat-ganda.

Pihak JHEAINS juga wajar membuat pemantauan berterusan ke pusat-pusat membeli-belah yang terdapat di premis-premis perniagaan seluruh Sabah dan melihat sendiri sijil-sijil halal yang tergantung di premis-premis peniaga sama ada sijil halal itu benar-benar daripada salinan asal atau sudah diseleweng.

Antara tempat yang diragui dan perlu diberi perhatian biasanya tempat-tempat yang menjadi tumpuan orang ramai;

1. Pusat membeli belah terkemuka, pasar raya, pasar besar, pasar minggu, tamu harian yang menjual daging segar tempatan dan daging import.


2. Peti ais yang menyimpan stok daging-daging eksport dan import yang terdapat di daerah-daerah seluruh Sabah. Logo halal fotocopy atau sticker halal perlu dipantau.


3. Restoran 3 dalam satu. Premis dimiliki orang Cina Buddha yang hanya menjual minuman sementara makanan pula dijual oleh orang Islam. Suasana kerja bercampur-gaul dalam satu bumbung dengan pegangan agama dan kepercayaan masing- masing juga harus dipantau sejauh mana kebersihan pengendaliannya dari segi syarak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

'SUDAHKAH ANDA SOLAT '

Kepentingan Menjaga Solat Hadith :


Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya amal yang mula-mula sekali dihisab pada hari kiamat ialah sembahyang (solat) seseorang, jika sembahyangnya diterima maka sesungguhnya beruntunglah dan berjayalah ia, dan jika sembahyangnya tidak diterima maka kecewa dan rugilah ia. Sekiranya terkurang dari sembahyang fardhunya sesuatu, Allah berfirman:” Periksalah, adakah hamba-Ku itu mempunyai sembahyang-sembahyang sunat untuk dicukupkan dengannya apa yang terkurang dari sembahyang fardunya?” Demikianlah keadaan amal-amalnya yang lain. ”

Riwayat at-Tirmidzi