Kepada seluruh muslimin dan muslimat yang tidak jemu-jemu menyumbang wang ringgit, tenaga dan fikiran dalam membantu usaha dakwah di pendalaman Sabah, saya bagi pihak Dusun Islam Sabah merakamkan ucapan terima kasih kepada anda semua, khususnya Perdana Menteri Malaysia YAB Datuk Seri Abdullah Hj. Ahmad Badawi, YB. Datuk Taufik Hj. Abu Bakar Titingan, YB. Hj. Arifin Arif, YB. Datuk Sairin Karno, YB. Datuk Masidi Manjun, YB. Datuk Bung Moktar Radin, Jailani Hamdan, serta Kerajaan Persekutuan juga Negeri . Tidak lupa juga kepada para pendakwah yang kami bawa ke Sabah ; Ustaz Abdul Halim Hj. Abbas, Habib Rezieq Sihab beserta rombongan, ustaz Razak Bakar, Habib Ali, Ustaz Yusuf Din, Dr. Ismail, saudara Bilal dan saudara Nazrey Johani. Juga kepada penggiat dakwah di Sabah yang sentiasa bersama kami;Ustaz Hanzalah al-Hafiz, Ustaz Ridhwan Baharun, saudara Asree Moro, Pn. Rosnani Untol, saudara Imran Hj. Ibrahim, Saudara Azman( Tawau) dan saudara Azman ( Lahad Datu), saudara Hasrul Abdullah, saudara Muslim Abdullah, Hj. Safrin Karim, saudara Wahid Karim dan ramai lagi orang perseorangan yang tidak dapat disebut nama-nama mereka dalam perutusan Hari Raya Aidil Adha 2008 ini. Terima kasih atas sumbangan buku-buku Panduan Solat, buku Iqra, al-Quran, kain telekung, kain sarung, sejadah, CD Fardu Ain, pakej penghantaran menunaikan ibadah umrah, baju-baju terpakai dan sebagainya. Kesemuanya telahpun kami sampaikan kepada mereka yang berhak menerimanya di pelusuk-pelusuk kampung di pendalaman Sabah. Akhir sekali, kami percaya bahawa Islam tercinta ini hanya akan tertegak bila empat golongan ini bersatu; 1. Pemimpin yang adil 2. Ilmu para ulamak 3. Pemurahnya orang kaya 4. Doa orang fakir ( Ya ... Allah dengan limpahan rahmat-Mu kami pohon agar mereka yang terlibat dalam usaha dakwah di bumi-Mu ini khususnya di Negeri Sabah, dikurniakan rahmat keampunan-Mu . Amin ya Allah. )

Pengikut

"وَأَلَّوِ ٱسْتَقَمُوا۟ عَلَى ٱلطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَهُم مَّآءً غَدَقًۭا
Dan bahwasanya jikalau mereka tetap berjalan lurus di atas jalan itu (agama Islam), benar-benar Kami akan memberi minum kepada mereka air yang segar (rezki yang banyak)." (QS. AL JIN:16)

Ahad, 2 November 2008


Rumah En. Botong@ Abdullah Kampung Salimandut, tandik. Antara rumah yang di jadikan ' Hotel ' ketika dakwah di Kota Marudu, Pitas dan Kudat sejak 2004 - 2008. Terima kasih kepada keluarga ini.





ARKIB : 08/11/2007

Kisah tiga bersaudara memeluk Islam

Oleh: SHARILFUDDIN SAARI

“Sebelum Islam, saya adalah seorang yang amat menggemari montaku (sejenis arak buatan tempatan), pernah satu ketika selama seminggu berterusan saya mabuk.

“Namun selepas mendapat hidayah Islam, semua itu telah saya tinggalkan apatah lagi menyedari ia tidak baik untuk kesihatan,” kata Sabli Ambang, 40.

Sabli adalah penduduk Kampung Mosolog, Tandek dalam daerah Kota Marudu, Sabah yang terkenal dengan penduduk berketurunan Dusun.

Cerita Sabli, beliau bukan sahaja kuat minum arak tetapi juga merupakan pengedar minuman tersebut di kampungnya.

“Kalau sesiapa yang hendak mencari minuman keras, mereka akan mendapatkannya daripada saya,” katanya tersenyum.

Sikapnya suka kepada hiburan itu amat berlainan berbanding 10 adik-beradik yang terlebih dahulu memeluk Islam termasuk ibu bapanya.

Malah suatu ketika beliau pernah bertengkar dengan adik-beradiknya apabila mereka cuba membawanya memasuki agama Islam.

Baginya soal agama adalah hak peribadinya dan tiada sesiapa yang berhak masuk campur dan menentukan hal tersebut.

Namun, setelah berkahwin pada usia 25 tahun, beliau mula mencari-cari agama yang sesuai dengan naluri dirinya.

“Cakaplah apa sahaja agama dalam Kristian yang saya tidak pernah masuk, SDA, RC, True Jesus, SIB dan sebagainya termasuklah Buddha.

“Selama dua tahun itu saya mencari-cari agama yang sesuai tetapi tidak berjumpa,” ujarnya.

Sehinggalah suatu ketika ketika pulang ke rumah, semasa menaiki tangga beliau dipatuk oleh seekor ular.

Selepas dua minit seluruh bahagian badannya menjadi kebas dan terasa sakit sehingga terpaksa merangkak ke dalam rumah.

Isterinya yang menyedari perkara itu kemudian memanggil bomoh kampung bagi tujuan mengubatinya tetapi semuanya gagal.

“Sehinggalah abang saya yang bertugas di Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah (JHEAINS) datang dan memberi minum segelas air yang dibaca surah al-Fatihah dan ayat Kursi.

“Ajaibnya, dalam tempoh lima minit sahaja badan saya kembali pulih dan tanda dipatuk ular juga hilang,” ceritanya yang kemudian mengambil keputusan memeluk Islam.

Bagi sepupunya pula, Mahathir Sulaiman, 50, beliau mendapat hidayah setelah mengalami mimpi pada suatu pagi di dalam bulan puasa.

Pada masa itu, beliau masih tercari-cari agama yang sesuai dengan dirinya ekoran penceraian ibu bapanya.

Berikutan itu, bapanya kembali kepada agama asalnya iaitu Kristian sementara ibunya kekal dengan Islam.

Mahathir kemudian berkahwin dengan seorang yang beragama Kristian dan memiliki lima cahaya mata.

Ceritanya, dalam mimpi itu, beliau didatangi oleh satu lembaga berbaju dan berserban putih dari arah sebuah bukit di satu kawasan lapang.

Semasa menghampiri dirinya, tiba-tiba kawasan itu bercahaya lantas beliau terdengar bunyi azan dari arah bukit.

“Saya terbangun dari tidur dan terus memikirkan perkara itu. Hati saya semakin kuat menerima Islam dan mengambil keputusan memeluknya,” katanya.

Namun keputusannya mendapat tentangan daripada isterinya yang enggan menurut jejak langkahnya sehinggalah setahun selepas itu, barulah isterinya mendapat hidayah.

Abd. Shukor Abdullah, 32, yang merupakan anak saudara kepada Sabli dan Mahathir pula mempunyai cerita tersendiri.

Beliau melalui pengalaman anak bongsunya yang baru lahir tetapi sentiasa menangis dan sakit-sakit sehinggalah dia mendapatkan bantuan kedua-dua pakciknya itu.

“Setelah mereka berdoa dan membaca surah-surah tertentu di rumah, anehnya anak saya tidak lagi menangis.

“Saya dan isteri kemudian perlahan-lahan mengambil keputusan untuk memeluk agama Islam,” katanya yang baru sebulan menganut agama suci it

1 ulasan:

  1. Hidayah itu milik Allah. Siapa yang Allah buka hati, senang dia terima Islam.Orang kafir fikir masuk Islam itu susah seperti memanjat ke langit:-

    Al-Anam ayat 125 yang bermaksud: "Maka sesiapa yang Allah kehendaki untuk memberi hidayat petunjuk kepadanya nescaya Dia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam dan sesiapa yang Allah kehendaki untuk menyesatkannya, nescaya Dia menjadikan dadanya sesak sempit sesempit-sempitnya, seolah-olah dia sedang mendaki naik ke langit (dengan susah payahnya). Demikianlah Allah menimpakan azab kepada orang-orang yang tidak beriman."

    BalasPadam

'SUDAHKAH ANDA SOLAT '

Kepentingan Menjaga Solat Hadith :


Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya amal yang mula-mula sekali dihisab pada hari kiamat ialah sembahyang (solat) seseorang, jika sembahyangnya diterima maka sesungguhnya beruntunglah dan berjayalah ia, dan jika sembahyangnya tidak diterima maka kecewa dan rugilah ia. Sekiranya terkurang dari sembahyang fardhunya sesuatu, Allah berfirman:” Periksalah, adakah hamba-Ku itu mempunyai sembahyang-sembahyang sunat untuk dicukupkan dengannya apa yang terkurang dari sembahyang fardunya?” Demikianlah keadaan amal-amalnya yang lain. ”

Riwayat at-Tirmidzi