Kepada seluruh muslimin dan muslimat yang tidak jemu-jemu menyumbang wang ringgit, tenaga dan fikiran dalam membantu usaha dakwah di pendalaman Sabah, saya bagi pihak Dusun Islam Sabah merakamkan ucapan terima kasih kepada anda semua, khususnya Perdana Menteri Malaysia YAB Datuk Seri Abdullah Hj. Ahmad Badawi, YB. Datuk Taufik Hj. Abu Bakar Titingan, YB. Hj. Arifin Arif, YB. Datuk Sairin Karno, YB. Datuk Masidi Manjun, YB. Datuk Bung Moktar Radin, Jailani Hamdan, serta Kerajaan Persekutuan juga Negeri . Tidak lupa juga kepada para pendakwah yang kami bawa ke Sabah ; Ustaz Abdul Halim Hj. Abbas, Habib Rezieq Sihab beserta rombongan, ustaz Razak Bakar, Habib Ali, Ustaz Yusuf Din, Dr. Ismail, saudara Bilal dan saudara Nazrey Johani. Juga kepada penggiat dakwah di Sabah yang sentiasa bersama kami;Ustaz Hanzalah al-Hafiz, Ustaz Ridhwan Baharun, saudara Asree Moro, Pn. Rosnani Untol, saudara Imran Hj. Ibrahim, Saudara Azman( Tawau) dan saudara Azman ( Lahad Datu), saudara Hasrul Abdullah, saudara Muslim Abdullah, Hj. Safrin Karim, saudara Wahid Karim dan ramai lagi orang perseorangan yang tidak dapat disebut nama-nama mereka dalam perutusan Hari Raya Aidil Adha 2008 ini. Terima kasih atas sumbangan buku-buku Panduan Solat, buku Iqra, al-Quran, kain telekung, kain sarung, sejadah, CD Fardu Ain, pakej penghantaran menunaikan ibadah umrah, baju-baju terpakai dan sebagainya. Kesemuanya telahpun kami sampaikan kepada mereka yang berhak menerimanya di pelusuk-pelusuk kampung di pendalaman Sabah. Akhir sekali, kami percaya bahawa Islam tercinta ini hanya akan tertegak bila empat golongan ini bersatu; 1. Pemimpin yang adil 2. Ilmu para ulamak 3. Pemurahnya orang kaya 4. Doa orang fakir ( Ya ... Allah dengan limpahan rahmat-Mu kami pohon agar mereka yang terlibat dalam usaha dakwah di bumi-Mu ini khususnya di Negeri Sabah, dikurniakan rahmat keampunan-Mu . Amin ya Allah. )

Pengikut

"وَأَلَّوِ ٱسْتَقَمُوا۟ عَلَى ٱلطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَهُم مَّآءً غَدَقًۭا
Dan bahwasanya jikalau mereka tetap berjalan lurus di atas jalan itu (agama Islam), benar-benar Kami akan memberi minum kepada mereka air yang segar (rezki yang banyak)." (QS. AL JIN:16)

Isnin, 2 Mei 2011

Terima Kasih



“ Jangan sesekali nafikan sumbangan dan keterlibatan setiap individu dalam perjuangan Islam”. Kata2 ini masih segar di telinga saya.  Ia kata-kata seorang pendakwah yang konsisten bergelanggang dalam dunia dakwah sejak zaman mudanya  hinggalah kini. Beliau yang saya maksudkan ialah ustaz Abdul Halim Abbas. Selain disarati pengalaman dan ujian dalam dunia dakwah, beliau turut mengongsikan pemikirannya dalam beberapa buah buku tulisannya. Salah satunya bertajuk; Bagaimana Menjadi Wali.

Kata2 yang dibekalkan beliau suatu waktu dulu kepada saya cukup singkat dan jelas. Namun, apa yang mendorong  saya  untuk menyegarkan semula  kata2  itu dalam tulisan ringkas saya kali ini adalah susulan pos saya yang  mengundang komen beberapa sahabat, antaranya sdr. Rafidi, Azman, Khobil, Rosnani, Raja Chulan dan Datuk Masidi. Justeru lontaran idea para sahabat menarik untuk diperkembangkan, maka saya kongsikan tulisan ini. Moga2 ia mendatangkan kebaikan.

Kata2 sdr.Rafidi tidak dinafikan kebenarannya. Nyatanya, memang ada individu2 kaya dan jutawan Islam yang benar2 berada dalam zon yang diperkatakan sdr. Rafidi.  Wujud mereka dengan sikap kedekut, haloba, sombong dan gila dunia. Namun, barangkali kita lupa bahawa orang2 kampung yang tidak punya apa2 juga bersikap seperti itu; sombong, tidak mahu belajar, gila dunia, takbur hingga tidak solat malah kedahsyatannya sehingga orang2 lama menggelarnya; bodoh sombong. Namun, kerana orang2 kaya dilihat besar maka, sikap demikian seakan-akan berdampingan dengan mereka saja sehingga cop2 kurang baik semuanya kita lempar ke orang kaya. Seharusnya, kita adil dalam memperkatakan perkara  ini. Saya percaya kita masih ada doa untuk mereka  agar hati mereka lembut dan mendapat kesedaran atas keterlanjuran mereka bersifat rakus, tamak dan sebagainya.  Pun begitu, sikap2 sombong seperti itu ditegur Allah secara jelas dalam Quraan. Firaun misalnya, ditegur melalui Nabi Musa. Ksah-kisah tentang semua jenis manusia boleh didengar melalui Tafsir Quran 24 jam di Cahayafm.

Tukang2 kebun, petani2, nelayan2, pegawai2 kerajaan, guru2, ahli2 koperat, YB2, menteri2 dan semua peringkat kedudukan yang menyumbang dalam perjuangan Islam baik berbentuk fikiran, tenaga, wang ringgit, makan minum dan apa saja pastinya mereka layak kita sebut2kan nama2 mereka di lingkungan kita. Namun, ia tidaklah bermaksud kita tidak boleh menegur mereka bilamana mereka berbuat silap, malah wajib ditegur mengikut kemampuan kita masing2 agar kesilapan yang mereka lakukan tidak berterusan. Inilah namanya DAKWAH. Bukan saja sakit diterima penerima, bahkan penyampai juga rasa sakit sebenarnya. Mengapa tidak?  Ia bukanlah semudah membuka mulut di saat kita menerima kebaikan dari mereka kemudian tiba2 kita tarbiah saat terpesongnya dia. Hakikatnya, inilah ikatan yang dinilai sebagai persahabatan malah lebih dari itu sebenarnya kerana kita semua saudara seislam.

Ada keburukan yang wajar kita sembunyikan pada pengetahuan awam. Kita dilarang membuka  aib seseorang tanpa bukti yang jelas atau tidak cukup syarat misalnya tidak bersaksi. Namun, perlanggaran seseorang  dalam menjaga maslahat awam seperti keterlibatannya dalam mendirikan kilang2 arak, judi dan maksiat itu wajar dihebahkan kepada pengetahuan umum kerana ia melibatkan kepentingan dan maslahat awam. Secara jelas, perkara ini boleh dirujuk ke mana2 guru agama agar kita lebih faham keadaan ini. Larangan memuji-muji kebaikan seseorang di hadapan orang2  berkaitan juga ada hikmahnya. Bagaimanapun, di belakang mereka, kita dibolehkan memuji .

Sepanjang keterlibatan saya dalam dunia dakwah, ramai individu yang secara langsung menyokong dan melibatkan diri sehingga saya tidak mampu menyebut nama2 mereka satu persatu. Dengan izin Allah, walaupun sebelum ini nama2 mereka telah beberapa kali saya tulis dalam artikel2 pendek namun, bagi saya tidak rugi jika nama2 ini saya ulangtulis sekali lagi  antaranya;  semua deejay Cahayafm, penyokong, pendengar, Datuk Masidi, Hj. Saprin Karim, Datuk Tawfiq, Syed Abbas dan wakil2 rakyat di kawasan  program2 dakwah yang kami jalankan. Selain itu, pihak USIA, Jheains, JAKIM, YADIM, ustaz2, ustazah2 dan orang perseorangan yang tidak dapat saya sebut nama2 mereka satu persatu. Mudah2an kalian semua terus istiqomah di atas kebaikan yang kalian lakukan untuk Islam. Hanya Allah yang lebih tahu menilai kebaikan semua pihak.

Terima kasih semua yang terlibat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

'SUDAHKAH ANDA SOLAT '

Kepentingan Menjaga Solat Hadith :


Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya amal yang mula-mula sekali dihisab pada hari kiamat ialah sembahyang (solat) seseorang, jika sembahyangnya diterima maka sesungguhnya beruntunglah dan berjayalah ia, dan jika sembahyangnya tidak diterima maka kecewa dan rugilah ia. Sekiranya terkurang dari sembahyang fardhunya sesuatu, Allah berfirman:” Periksalah, adakah hamba-Ku itu mempunyai sembahyang-sembahyang sunat untuk dicukupkan dengannya apa yang terkurang dari sembahyang fardunya?” Demikianlah keadaan amal-amalnya yang lain. ”

Riwayat at-Tirmidzi