Kepada seluruh muslimin dan muslimat yang tidak jemu-jemu menyumbang wang ringgit, tenaga dan fikiran dalam membantu usaha dakwah di pendalaman Sabah, saya bagi pihak Dusun Islam Sabah merakamkan ucapan terima kasih kepada anda semua, khususnya Perdana Menteri Malaysia YAB Datuk Seri Abdullah Hj. Ahmad Badawi, YB. Datuk Taufik Hj. Abu Bakar Titingan, YB. Hj. Arifin Arif, YB. Datuk Sairin Karno, YB. Datuk Masidi Manjun, YB. Datuk Bung Moktar Radin, Jailani Hamdan, serta Kerajaan Persekutuan juga Negeri . Tidak lupa juga kepada para pendakwah yang kami bawa ke Sabah ; Ustaz Abdul Halim Hj. Abbas, Habib Rezieq Sihab beserta rombongan, ustaz Razak Bakar, Habib Ali, Ustaz Yusuf Din, Dr. Ismail, saudara Bilal dan saudara Nazrey Johani. Juga kepada penggiat dakwah di Sabah yang sentiasa bersama kami;Ustaz Hanzalah al-Hafiz, Ustaz Ridhwan Baharun, saudara Asree Moro, Pn. Rosnani Untol, saudara Imran Hj. Ibrahim, Saudara Azman( Tawau) dan saudara Azman ( Lahad Datu), saudara Hasrul Abdullah, saudara Muslim Abdullah, Hj. Safrin Karim, saudara Wahid Karim dan ramai lagi orang perseorangan yang tidak dapat disebut nama-nama mereka dalam perutusan Hari Raya Aidil Adha 2008 ini. Terima kasih atas sumbangan buku-buku Panduan Solat, buku Iqra, al-Quran, kain telekung, kain sarung, sejadah, CD Fardu Ain, pakej penghantaran menunaikan ibadah umrah, baju-baju terpakai dan sebagainya. Kesemuanya telahpun kami sampaikan kepada mereka yang berhak menerimanya di pelusuk-pelusuk kampung di pendalaman Sabah. Akhir sekali, kami percaya bahawa Islam tercinta ini hanya akan tertegak bila empat golongan ini bersatu; 1. Pemimpin yang adil 2. Ilmu para ulamak 3. Pemurahnya orang kaya 4. Doa orang fakir ( Ya ... Allah dengan limpahan rahmat-Mu kami pohon agar mereka yang terlibat dalam usaha dakwah di bumi-Mu ini khususnya di Negeri Sabah, dikurniakan rahmat keampunan-Mu . Amin ya Allah. )

Pengikut

"وَأَلَّوِ ٱسْتَقَمُوا۟ عَلَى ٱلطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَهُم مَّآءً غَدَقًۭا
Dan bahwasanya jikalau mereka tetap berjalan lurus di atas jalan itu (agama Islam), benar-benar Kami akan memberi minum kepada mereka air yang segar (rezki yang banyak)." (QS. AL JIN:16)

Ahad, 8 Mei 2011

Setapak Lagi



Janathan Kandok


Tn. Hj. Saprin Karim

Daripada maklumat yang diterima, penduduk daerah Ranau kini menghampiri 90 ribu orang dan 46% daripadanya beragama Islam. Inilah hasil dakwah berterusan pelbagai pihak  yang mulanya dipelopori Mandur Syarif kemudian bersambung dengan usaha para penggiat dakwah secara berkumpulan atau sebaliknya. Semalam di Rest House Lohan, sebelum Mesyuarat Biro Kebajikan dan Ekonomi Badan Dakwah Daerah Ranau bermula, saya sempat bersembang dengan Tuan Hj. Safrin Karim tentang perkembangan terkini Cahayafm kerana mengambilkira kedudukan beliau sebagai penasihat Cahayafm

Menariknya, dalam perbualan itu, beliau secara jujur memberikan jawaban terhadap apa yang saya persoalkan tentang perkembangan dan maklumbalas masyarakat terhadap Cahayafm dengan menyatakan bahawa kebangkitan dan kesedaran dalam melihat keperluan dan kepentingan dana untuk aktiviti dakwah  bukan tidak ada dalam diri individu Islam, bahkan kalau mereka dihidangkan dengan pelbagai info dakwah mereka sememangnya mahu mendengar malah kelihatan sangat bersemangat. Namun, bila masuk bab ‘KOS’, kebanyakan orang-orang kaya bersikap lewa dan agak berkira bahkan ada juga yang liat memberikan sumbangan. Akhirnya,  proses dakwah yang sepatutnya digerakkan dengan cepat terbantut begitu sahaja malah mati tanpa meninggalkan kesan rasa berdosa atau sekurang-kurangnya rasa bersalah di hati orang-orang berkemampuan.

Demikian, pandangan Tuan Haji Saprin Karim terhadap topik bualan malam itu. Beliau yang baru balik dari Kembara Dakwah bersama rombongan Keluarga Mesra Ranau  juga akan ke negara China pada Julai ini untuk melihat sendiri bagaimana Islam dihayati dan diamalkan  oleh umat Islam China. Program kembara ini turut bertujuan agar mereka  yang  terlibat benar-benar membuka minda selepas ini sekali gus memikirkan bagaimana dakwah dapat diaplikasi dan dikembangkan  secara lebih  berkesan dalam masyarakat Dusun.

Alhamdulillah, dalam mesyuarat ini Cahayafm telah dijadikan sebagai penyiar rasmi kepada Program Karnival  Aidilfitri kendalian Badan Dakwah Daerah Ranau dengan kerjasama Keluarga Mesra Ranau. Program ini turut diterajui oleh beberapa orang pemimpin berkaliber. InsyaAllah, Cahayafm bakal menemubual mereka dalam waktu terdekat. Sebagai radio online yang membawa jenama islamik, Cahayafm telah diberi ruang bersuara dalam mesyuarat tersebut. Mewakili Cahayafm, beberapa pandangan  telah  saya sampaikan dan seperti biasa, saya sekali lagi mengajak dan mencabar pihak-pihak berkaitan agar sama-sama bekerjasama serta menggunakan media ini secara maksimum agar  seluruh info dan perkembangan semasa dakwah dapat disebarluas serta dikongsikan bersama dengan  pelayar-pelayar  internet seantero dunia.

Sehari sebelum kembali ke Ranau, saya sempat berhubung dengan peneraju sebuah persatuan mualaf  Dusun Kimaragang ,saudara Janathan Kandok. InsyaAllah, beliau memberi lampu hijau untuk satu pertemuan bersama Cahayafm.  Pertemuan ini diharap akan berlaku dalam masa terdekat. Cahayafm juga dalam perancangan untuk ke Melaka bagi mendapatkan buku-buku Panduan Solat dan Quran yang disumbangkan oleh seorang hamba Allah untuk diagih-agihkan kepada masyarakat Dusun Islam. Pun, semua ini bergantung kepada kos. InsyaAllah, pencarian dana akan kita anjurkan selepas ini untuk menampung kos pengambilan dan penghantaran Quran dan buku-buku yang diberi percuma oleh dermawan tersebut kepada individu-individu berkaitan.  Kepada orang-perseorangan yang ingin sama-sama beramal jariah bolehlah berhubung terus kepada Cahayafm.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

'SUDAHKAH ANDA SOLAT '

Kepentingan Menjaga Solat Hadith :


Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya amal yang mula-mula sekali dihisab pada hari kiamat ialah sembahyang (solat) seseorang, jika sembahyangnya diterima maka sesungguhnya beruntunglah dan berjayalah ia, dan jika sembahyangnya tidak diterima maka kecewa dan rugilah ia. Sekiranya terkurang dari sembahyang fardhunya sesuatu, Allah berfirman:” Periksalah, adakah hamba-Ku itu mempunyai sembahyang-sembahyang sunat untuk dicukupkan dengannya apa yang terkurang dari sembahyang fardunya?” Demikianlah keadaan amal-amalnya yang lain. ”

Riwayat at-Tirmidzi