Kepada seluruh muslimin dan muslimat yang tidak jemu-jemu menyumbang wang ringgit, tenaga dan fikiran dalam membantu usaha dakwah di pendalaman Sabah, saya bagi pihak Dusun Islam Sabah merakamkan ucapan terima kasih kepada anda semua, khususnya Perdana Menteri Malaysia YAB Datuk Seri Abdullah Hj. Ahmad Badawi, YB. Datuk Taufik Hj. Abu Bakar Titingan, YB. Hj. Arifin Arif, YB. Datuk Sairin Karno, YB. Datuk Masidi Manjun, YB. Datuk Bung Moktar Radin, Jailani Hamdan, serta Kerajaan Persekutuan juga Negeri . Tidak lupa juga kepada para pendakwah yang kami bawa ke Sabah ; Ustaz Abdul Halim Hj. Abbas, Habib Rezieq Sihab beserta rombongan, ustaz Razak Bakar, Habib Ali, Ustaz Yusuf Din, Dr. Ismail, saudara Bilal dan saudara Nazrey Johani. Juga kepada penggiat dakwah di Sabah yang sentiasa bersama kami;Ustaz Hanzalah al-Hafiz, Ustaz Ridhwan Baharun, saudara Asree Moro, Pn. Rosnani Untol, saudara Imran Hj. Ibrahim, Saudara Azman( Tawau) dan saudara Azman ( Lahad Datu), saudara Hasrul Abdullah, saudara Muslim Abdullah, Hj. Safrin Karim, saudara Wahid Karim dan ramai lagi orang perseorangan yang tidak dapat disebut nama-nama mereka dalam perutusan Hari Raya Aidil Adha 2008 ini. Terima kasih atas sumbangan buku-buku Panduan Solat, buku Iqra, al-Quran, kain telekung, kain sarung, sejadah, CD Fardu Ain, pakej penghantaran menunaikan ibadah umrah, baju-baju terpakai dan sebagainya. Kesemuanya telahpun kami sampaikan kepada mereka yang berhak menerimanya di pelusuk-pelusuk kampung di pendalaman Sabah. Akhir sekali, kami percaya bahawa Islam tercinta ini hanya akan tertegak bila empat golongan ini bersatu; 1. Pemimpin yang adil 2. Ilmu para ulamak 3. Pemurahnya orang kaya 4. Doa orang fakir ( Ya ... Allah dengan limpahan rahmat-Mu kami pohon agar mereka yang terlibat dalam usaha dakwah di bumi-Mu ini khususnya di Negeri Sabah, dikurniakan rahmat keampunan-Mu . Amin ya Allah. )

Pengikut

"وَأَلَّوِ ٱسْتَقَمُوا۟ عَلَى ٱلطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَهُم مَّآءً غَدَقًۭا
Dan bahwasanya jikalau mereka tetap berjalan lurus di atas jalan itu (agama Islam), benar-benar Kami akan memberi minum kepada mereka air yang segar (rezki yang banyak)." (QS. AL JIN:16)

Selasa, 27 September 2011

Jawaban SMS


Datuk Masidi Manjun


Datuk Sairin Karno


Juhari Janan
JUHARI JANAN
Salam sdra, apa kah setiap Persatuan perlu di Lantik Senator? Tdk ka kita boleh berdakwah tanpa jawatan dlm Kerajaan. mau disebut YB Senator atau kita berdakwah kerana Allah semata mata. kalau melihat org Dusun dalam Kerajaan BN YB Dtk Masidi Manjun Menteri Berbangsa Dusun Islam.Dtk Hj Sairin Karno Pembantu Menteri Berbangsa Dusun Islam Dan mereka ini juga boleh bersuara dgn masalah yg dihadapi oleh mualaf. Renung renung kan

......selamat beramal....

ULASAN SMS


Alhamdulillah, setakat hari ini dalam pengetahuan SMS baru Sdr. Juhari Janan ( JJ ) yang memberi respon tentang hal ini. Saya ucapkan terima kasih pada saudara.

SMS ingin bertanya pada JJ berkaitan senator-senator sedia ada, apakah mereka mewakili persatuan ? Jawabnya tentu tidak,dan itulah yang SMS tahu sepertilah EZAM MOHD NOR. Kalau SMS ditanya secara peribadi berkaitan perlukah setiap persatuan dilantik senator , maka jawaban SMS tidak perlu. Kecualilah persatuan yang ada benar-benar kelihatan bekerja dan berfungsi. Kalau hanya sekadar namanya persatuan, maka lebih baik dilantik mereka yang di luar persatuan. SMS bukanlah persatuan. Tidak juga terlibat dengan mana-mana persatuan mualaf tapi SMS berdamping para mualaf hampir 25th dan bekerja untuk mereka. Barangkali ada yang bertanya kenapa SMS tidak ikut saja persatuan yang ada? SMS sebelum ini pernah dipelawa sebuah yayasan yang meniti atas nama mualaf. Malangnya, pihak peneraju yayasan menjadikan pentas mualaf sebagai kepentingan politiknya sedangkan dia tidak bekerja ke arah membela nasib para mualaf.

Berdakwah kerana Allah itu benar. Tapi, benarkah kalian melihat kemunculan para mualaf ke dunia Islam ini sungguh-sungguh kalian lihat kerana Allah ? Ikhlaskah kita membiarkan mereka hanya dengan memberi wang zakat ketika menjelang Ramadhan sedangkan terus-terusan saja hidup mereka dihimpit? Jikalau dua individu yang JJ sebutkan itu mewakili suara para mualaf, sudah berapa kali mereka menyuarakan hal mualaf di peringkat negeri dan negara sejak mereka menjadi wakil rakyat? Walaupun mereka lahir dalam suku bangsa Dusun namun mereka lahir dalam Islam dan tidak melalui kehidupan seorang mualaf. Lagipula, posisi mereka bukan hanya wakil rakyat untuk memperjuangkan mualaf saja. Senator yang SMS maksudkan itu adalah senator yang benar-benar dilantik mewakili para mualaf dan hanya akan bercakap tentang hak-hak dan kebajikan para mualaf.

Renungan;
Sepatutnya bukan hanya Masidi dan Sairin saja yang menyuarakan perihal mualaf tetapi keseluruhan umat Islam patut bersuara dan membela mereka. Benarkah kita telah berdamping dan mendekati mereka ? Kalau benar, kenapa pemurtadan di kalangan kelompok ini masih berlaku ? Renung2kanlah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

'SUDAHKAH ANDA SOLAT '

Kepentingan Menjaga Solat Hadith :


Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Sesungguhnya amal yang mula-mula sekali dihisab pada hari kiamat ialah sembahyang (solat) seseorang, jika sembahyangnya diterima maka sesungguhnya beruntunglah dan berjayalah ia, dan jika sembahyangnya tidak diterima maka kecewa dan rugilah ia. Sekiranya terkurang dari sembahyang fardhunya sesuatu, Allah berfirman:” Periksalah, adakah hamba-Ku itu mempunyai sembahyang-sembahyang sunat untuk dicukupkan dengannya apa yang terkurang dari sembahyang fardunya?” Demikianlah keadaan amal-amalnya yang lain. ”

Riwayat at-Tirmidzi